Friday, July 23, 2010

Cinta Terakhir

Posted by Suraya Hani at 9:44 PM 0 comments


Kau cinta pertamaku

Kau cinta terakhirku

Tiada apa yang bisa

Menafikan kasih kita

Kau ayu di mataku

Satu antara seribu
Tiada tara di dunia

Mungkin kan terputus di tengah jalan
Mungkin kan terlerai tanpa ikatan

Usah ragu dengan takdir

Kau ayu di mataku

Satu antara seribu

Tiada tara di dunia

Mungkin kan terputus di tengah jalan
Mungkin kan terlerai tanpa ikatan

Usah ragu dengan takdir

Mungkin kita kan berbeza haluan

Berakhirnya cerita percintaan

Segalanya ketentuan Tuhan

Cinta terakhir...
Cinta terakhir...


Mungkin kan terputus di tengah jalan
Mungkin kan terlerai tanpa ikatan

Usah ragu dengan takdir

Mungkin kita kan berbeza haluan
Berakhirnya cerita percintaan

Segalanya...

Segalanya...


Mungkin kan terputus di tengah jalan

Mungkin kan terlerai tanpa ikatan

Usah ragu dengan takdir

Mungkin kita kan berbeza haluan

Berakhirnya cerita percintaan
Segalanya ketentuan Tuhan

Segalanya ketentuan Tuhan
_________________________________________________________________________

ouh... melekat lak lagu ni kt dlm kepala. aduh`

Tuesday, July 20, 2010

Hujan

Posted by Suraya Hani at 5:57 PM 3 comments
Bila langit mula mendung, kekadang terdengar bebelan orang-orang di sekeliling Kita "Cuaca buruk je akhir-akhir ni ye.." Soalnya, kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?

Berapa ramai di kalangan kita yang mengeluh bila hari hujan?

• Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je..
• Alahai, hujan laaagiiii
• Tiap-tiap hari hujan...susah la mcm ni
• Payah nak buat apa2 kalau hujan
• Tak boleh balik lagi, hujan!

Bukankah bebelan-bebelan itu lebih baik digantikan dengan doa:

"Allahumma syaiyiban nafi'a" (Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami). Hakikatnya, hujan itu rahmat. "Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang mengembirakan sebelum kedatangan rahmatnya iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya)."
(Al-A'raf: 57)

Sebenarnya hujan terlalu banyak manfaatnya..

• Membersihkan udara
• Menyubur tanaman
• Membekal air ke empangan

Ini sikit sahaja senarai kebaikannya. Ada banyak lagi..

Kenapa orang selalu "bad mood" bila hujan? "Hujan tidak, mendung pun tidak, tiba-tiba je bermuram ni..?" Macam biasa dengar ayat tu kan? Seolah-olah sinonim sungguh hujan dengan suasana muram atau tak best. Kesian hujan...

Sedarkah kita? Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia. Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan turun, doa mustajab. Tiap-tiap kali hujan, ada masa untuk doa menjadi mustajab. Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia-sia di saat pintu-pintu langit sedang terbuka?

"Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah."
(Al-Qamar: 11)

Maka, BERDOALAH. Semoga hari ini lebih baik dari semalam. Dan semoga, hari esok akan lebih baik.. Dalam ilmu tasawwuf dan ilmu-ilmu fardhu Ain lain pun ada juga mengingatkan kita tentang kebijaksanaan Allah.

Lihatlah firman Allah yg bermaksud:

"Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya."(Al-Mukminun: 18)

Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru hari ini kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada kita sekarang ini ada sebabnya, ada sukatannya. Kemudian, air itu akan disimpan di bumi. Selama mana? Itu semua rahsia Allah..
"Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya; dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya."
(Al-Hijr: 22)

Semoga ada iktibar untuk peringatan kita.
"Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan."
(Hud: 123)

Friday, July 16, 2010

Kisah benar

Posted by Suraya Hani at 9:13 PM 0 comments

Kenapa Tak Rogol Saya?

Kisah benar ini berlaku di US.

Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang bagus.

Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Disebabkan hari yang agak sudah lewat, berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan berseorangan.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya. Dia baca ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi tempat lelaki itu bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan perempuan ini selamat sampai ke rumahnya.

Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali dekat lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut walhal dia keseorangan di masa tu, tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu..

“Why don’t you do anything to me on that
night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya
malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa
tu?)

Perogol tu jawab:

“No, you are not alone. That night I saw
two young man walking with you. One on your right side and the other one
was by your left side. If you were alone
of course you will be my victim.”
(Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu
saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan
awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak.
Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah
pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi yang dia baca malam itu.

p/s : MORAL CERITA INI???

Jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dengan kita dan memelihara kita. Wanita tadi pertama-tamanya menutup aurat di US dan memang seorang yang menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam. Mungkin dua orang lelaki yang menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya.

"...Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah mewakilkan 2 orang Malaikat memeliharanya hingga subuh. Barang siapa yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya ..."
[Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]

Sebuah kisah benar yang sangat sangat menarik pada pandangan ku... semoga kite semua mendapat pengajaran dan ilmu yang bermanfat... sebagai hamba kita seharusnya percaya dengan kemampuan senjata orang mukmin iaitu DOA….

semoga kita sentiasa dipeliara Allah dari kejahatan syaitan yang di rejam.

Tuesday, July 13, 2010

Felicitación a España

Posted by Suraya Hani at 8:48 PM 0 comments



Credit to: fifa.com

Champions of Europe and now champions of the world, Spain captured football's Holy Grail for the first time with a 1-0 victory over the Netherlands thanks to Andres Iniesta's 116th-minute strike at Soccer City.

Well done Champions you all did great Spain. You'll deserved to win. Congrats Spanish Champions! Viva Espana! Campiones.

Sunday, July 11, 2010

Herzlichen Glückwunsch Deutschland

Posted by Suraya Hani at 8:38 PM 0 comments
Sorry uruguay. Try again in 2014.
Germany celebrates scoring.

Joachim Loew head coach of germany thumbs up after victory.

The Stars.

The coach, Schweinsteiger & the assistant.

Celebrate the 3rd place following the 2010 World Cup, Sout Africa.

Germany team with their bronze medals.

Credit to: fifa.com


Shared by: storyaboutagirl-chocolate
.: Please take out with FULL CREDIT. Thanks :.
~♥

Wednesday, July 7, 2010

Finally They Knocked Out.

Posted by Suraya Hani at 4:46 PM 0 comments
Sian ozil.

Spain celebrate kemenangan dorg first time dpt g final.

Germany fan with big spec. :D

Ouh Mueller. I miss to c him on this match. :(

German team knocked out.

Podolski & Torres.

Korang kecewa. aku lagi kecewa. :(

Credit to: fifa.com

ouh sad. akhirnya german kalah gak bila lawan ngan spain yg byk sgt star. pape pon. harap germany dpt rebut tmpat ke tiga bila lawan ngan uruguay nanti.

ah. kecewa. kalah dh pulak! :(

Sunday, July 4, 2010

Sayonara...

Posted by Suraya Hani at 9:15 PM 0 comments
Japan vs Paraguay

so cute! tembam~ :D

komano yg gagal sempurnakan sepakan penalti.

keisuke honda. i miss him after this. ;(

sayonara japan. hope c u guys in 2014.

Credit to: fifa.com

akhirnye jepun tewas gak. no more wakil asia. so sad. but still happy at least japan & korea sampai ke tahap ni. :)

still hope kebangkitan asia tok piala dunia 2014 kt brazil. c ya!~♥

Monday Kiz - Goodbye My Princess

Posted by Suraya Hani at 3:56 PM 0 comments


Hangul

Goodbye goodbye my princess
이젠 너를 보낼게
날개를 펴고 저 하늘 높이 날아가
Goodbye goodbye my princess
하지만 기억해줘
오래도록 널 지켜주던 나를
Goodbye

돌아보면 손을 내밀던 건
언제나 나였어 너는 꿈만 꾸지
왜 내게 니가 꾸는 꿈엔
내 자린 없다고 그리 쉽게 말하니

술잔에 기대 지는 햇살이 눈부셔
술에 취해 떨어진 눈물이 눈부셔
울지마 울지마 널 울리긴 싫어
술잔에 기대 지는 햇살이 눈부셔
술에 취해 떨어진 눈물이 눈부셔
울지마 울지마 그래 널 위해서 난
그래야, 그래야만, 한다면...

Goodbye goodbye my princess
이젠 너를 보낼게
날개를 펴고 저 하늘 높이 날아가
Goodbye goodbye my princess
하지만 기억해줘
오래도록 널 지켜주던 나를
Goodbye

술잔에 기대 지는 햇살이 눈부셔
술에 취해 떨어진 눈물이 눈부셔
울지마 울지마 널 울리긴 싫어
술잔에 기대 지는 햇살이 눈부셔
술에 취해 떨어진 눈물이 눈부셔
울지마 울지마 그래 널 위해서 난
그래야, 그래야만, 한다면...

Goodbye goodbye my princess
이젠 너를 보낼게
날개를 펴고 저 하늘 높이 날아가
Goodbye goodbye my princess
하지만 기억해줘
오래도록 널 지켜주던 나를

사랑해, 사랑해, 나의 Princess
너를 보낼게 날개를
펴고 저 하늘 높이 날아가
goodbye, goodbye, my love
하지만 기억해줘
여전히 너를 기다리는 나를
사랑해

Romanization
credit: thelapan.com

Goodbye goodbye my princess
ijen neoreul bonaelge
nalgaereul pyeogo jeo haneul nopi naraga
Goodbye goodbye my princess
hajiman gieokhaejwo
oraedorok neol jikyeojudeon nareul
Goodbye

dorabomyeon soneul naemildeon geon
eonjena nayeosseo neoneun kkumman kkuji
wae naege niga kkuneun kkumen
nae jarin eopdago geuri swipge malhani

suljane gidae jineun haessari nunbusyeo
sure chwihae tteoreojin nunmuri nunbusyeo
uljima uljima neol ulligin sirheo
suljane gidae jineun haessari nunbusyeo
sure chwihae tteoreojin nunmuri nunbusyeo
uljima uljima geurae neol wihaeseo nan
geuraeya, geuraeyaman, handamyeon...

Goodbye goodbye my princess
ijen neoreul bonaelge
nalgaereul pyeogo jeo haneul nopi naraga
Goodbye goodbye my princess
hajiman gieokhaejwo
oraedorok neol jikyeojudeon nareul
Goodbye

suljane gidae jineun haessari nunbusyeo
sure chwihae tteoreojin nunmuri nunbusyeo
uljima uljima neol ulligin sirheo
suljane gidae jineun haessari nunbusyeo
sure chwihae tteoreojin nunmuri nunbusyeo
uljima uljima geurae neol wihaeseo nan
geuraeya, geuraeyaman, handamyeon...

Goodbye goodbye my princess
ijen neoreul bonaelge
nalgaereul pyeogo jeo haneul nopi naraga
Goodbye goodbye my princess
hajiman gieokhaejwo
oraedorok neol jikyeojudeon nareul

saranghae, saranghae, naui Princess
neoreul bonaelge
nalgaereul pyeogo jeo haneul nopi naraga
goodbye, goodbye, my love
hajiman gieokhaejwo
yeojeonhi neoreul gidarineun nareul
saranghae

English Translation
credit: ilx91@soompi

Goodbye goodbye my princess
I'll let you go now
Spread your wings and fly to the sky
Goodbye goodbye my princess
But please remember me
Who protected you all this time
Goodbye

When I look back,
the one who always held out his hand was me
All you do is dream
Why do you so easily tell me
that there's not room for me in your dreams

The sunlight that's shining upon the wine glass is dazzling
The tears that fall down from your intoxicated self are dazzling
Don't cry, dont' cry
I don't want to make you cry
The sunlight that's shining upon the wine glass is dazzling
The tears that fall down from your intoxicated self are dazzling
Don't cry, dont' cry
If it's for you...
If it's what I have to do...

Goodbye goodbye my princess
I'll let you go now
Spread your wings and fly to the sky
Goodbye goodbye my princess
But please remember me
Who protected you all this time
Goodbye

The sunlight that's shining upon the wine glass is dazzling
The tears that fall down from your intoxicated self are dazzling
Don't cry, dont' cry
I don't want to make you cry
The sunlight that's shining upon the wine glass is dazzling
The tears that fall down from your intoxicated self are dazzling
Don't cry, dont' cry
If it's for you...
If it's what I have to do...

Goodbye goodbye my princess
I'll let you go now
Spread your wings and fly to the sky
Goodbye goodbye my princess
But please remember me
Who protected you all this time

I love you, I love you, my princess
I'll let you go
Spread your wings and fly to the sky
goodbye, goodbye, my love
But please remember me
Who will always be waiting for you
I love you

Saturday, July 3, 2010

Go Deutschland

Posted by Suraya Hani at 3:36 PM 0 comments
the team

Thomas Mueller action for opening goal.
Germany team congrats Klose for second goal.
Friedrich for the third goal.

Klose scores for their fouth goal.

Finally they make it. ♥

Credit to: fifa.com

4-0. kosong tu. gilo aa... aku bajet argentina akan score. tp kalah camtu je. messi yg diharapkan cam x menjadi je permainan dia. pape pon great game tok germany.

sbb yg aku tau sume pemain germany barisan muda. dorg dh smpai ke tahap ni kire hebat gak la tu. :D

Shared by: storyaboutagirl-chocolate
.: Please take out with FULL CREDIT. Thanks :.
~♥

Friday, July 2, 2010

Ramalan Sotong

Posted by Suraya Hani at 11:56 PM 0 comments

arini msk opis lmbt sket. tp cam biasa asal ade match sure bercerita. time tu gak la dorg kate ade sotong nujum pak belalang. aku yg terang² blur pepagi buta ni... mmg x caye la kan. mana tau dorg tipu aku.

nah.. rupenye btol. uishh... org islam jgn caye sgt kt bende ni. nanti syirik jadinye.

sume ni kan kuasa Allah. Allah menggerakkan sotong tu. femes gak la sotong yg bernama 'Paul' ni. hm... jgn taksub sgt sudah~

♥ 환영합니다 ♥

 

our lady peace! Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting