Wednesday, August 19, 2009

Pada Suatu Petang...

Posted by Suraya Hani at 11:38 PM 4 comments
lunch td beli eskem. ingat nk makan petang sket. so simpan la dlm peti sejuk. top² kol 4 lebih cenggitu ajak zam p amik eskem. last² eskem lembik. aiyak~~ tension tol! sengal punye freezer! bole plak simpan jadi cair. bukan patutnye beku ker?! blogger-emoticon.blogspot.com

Tuesday, August 18, 2009

Hujan!

Posted by Suraya Hani at 10:50 PM 0 comments
before hujantime hujan

semalam kekonon nk blk awal. tp xde la awal mana pon. ingat nk chaalooo kol 6.30 p.m. tuptup x sempat dh. lebat sungguh hujan.

takot wwoo.. gigil bunyi petir kilat yg sambung nyambung! klu aku sorg yg tinggal kt opis nieh sure nangis dh!nangih takot~~ dh r gelap sesangat!

sib baik ade kak sarah & kak farah!sengihnampakgigi after maghrib x hujan dh trus jerk cabut. kang buatnye hujan balik ade yg x pasal² tido opis lak...











jelir

Monday, August 17, 2009

Worlds Within

Posted by Suraya Hani at 10:32 AM 0 comments
Synopsis

Broadcasting station, especially television drama production, is often called as the core of desire and materialism. TV station is the place of envy for many people, but they also criticize it as the place where unethical thoughts are generalized. However, those who work in drama production team are not different from us; they are common people who need love and care just like others. Most of Korean dramas are focused on family problems and troubled relationships between lovers. However, for the moderners, workplace is where they spend most of their time. If one fails to build decent relationships with others in his workplace, it would be hard to read his life as a success. “Worlds Within” will bring out the stories of drama production staffs; the warm, touching stories of their love and life.


suke la tgk cite nieh. lelagi klu hyun bin b'lakon. comey je. sengihnampakgigi

♥ happy ending cite nieh! :D
love

cite nieh pendek je ade 16 episodes.

Sunday, August 16, 2009

Bingit!!!

Posted by Suraya Hani at 3:08 PM 2 comments
adoi bingitnye arini. aku dh la sakit kepala pastu bleh plak anak jiran aku nieh jamming kt umahnye. adoi la... bertambah sakit otak aku. kang aku jerit suh senyap kata x hormat lak. x kn aku nk kne ketok pintu umah dia lak suh senyap skit!

adoi~~

Monday, August 10, 2009

Just Share

Posted by Suraya Hani at 1:52 PM 0 comments
Salam. Klu hadapi simptom selesema,batuk,demam,sukar bernafas,pening kepala,sakit tekak mgkn anda H1N1. Minum air susu & buah. Makan makanan yg dibuat drpd buah krn pihak kami telah menjalankn kajian bhw minuman segar mampu membersihkan atom2 H1N1. Tlg forward kpd rakan2 utk kesihatan bersama.
atas tu pulak doa utk hindar penyakit dr merebak. bersama²lah kita berdoa agar kesihatan kita dan seluruh umat islam terpelihara hendaknya. Amin...

Saturday, August 8, 2009

Tired

Posted by Suraya Hani at 11:52 PM 2 comments
semalam smpai umah kt nk kol 11. ingat nk blk awal tp lupe lak dh janji ngan kak farah tok teman dia ngan prabha g klcc. memula g makan then baru g cari barang. and paling penting jenuh aku nk men'speaking' ngan dia ok. haha...

so arini pepagi dh bangun. kne tolong mak masak coz tengahari kang ade kenduri kt sini. mata aku yg x leh bukak nie aku paksa gak bukak. ngantoknyee~~

haih tgk muke adik aku yg sorg nieh. excited giler dpt kuar g jejalan. huh~~

malam tu plak... dalam kol 8 camtu g beli barang kt jj. maklum la memasing dh gaji. lelagi aku nieh baru je dpt gaji. apa lg kne cukai la sbb lambat. hampeh tol!! xpe... layan kan je. skali lg mata aku nie tetap ngantok okeee... haha... sempat lak terlelap on da way blk dr jj.

haih.

smpai kemas bebarang pe sume. makan, solat trus tido. perghh... sok ahad kol bape lak aku bangun?! yg pasti sure x leh bgn lewat!!~~

ok. dah. tido~~ nite!!

Friday, August 7, 2009

0123456789

Posted by Suraya Hani at 12:34 PM 0 comments
x sangka aku leh grab perfect timing! haha... 123456789 (remember today is 123456789 (12:34:56 <--- :d="" date="" span="" time="070809">

Shared by: storyaboutagirl-chocolate
.: Please take out with FULL CREDIT. Thanks :.
~♥

Wednesday, August 5, 2009

Bulan Syaaban

Posted by Suraya Hani at 10:31 PM 4 comments
kejap jerk kn dh 15 syaaban. x lama lg ramadhan lak menjelma. so sini aku nk share skit psl bln syaaban nie. salah 1 yg aku tau psl hari nisfu sya’aban ialah hari di mana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. catatan pertama yang akan tertulis di buku baru bermula sebaik je masuk waktu maghrib, (15 syaaban bermula pada 14 hb syaaban sebaik sahaja masuk maghrib).

sini aku nk shared skit psl bulan syaaban nieh.


Bulan Syaaban adalah bulan mulia iaitu bulan yang terletak di antara bulan Rejab padanya Nabi Muhammad s.a.w. melakukan Isra' dan Mikraj dan bulan Ramadhan dimana padanya seluruh umat Islam diwajibkan mengerjakan puasa Ramadhan salah satu dari rukun Islam yang mulia. Ketika bulan tersebut di hubungkait yang rapat kerana sesungguhnya orang yang mensucikan badannya pada bulan Rejab maka ia akan mensucikan hatinya pada bulan Syaaban dan orang yang mensucikan hatinya pada bulan Syaaban akan mensucikan rohnya pada bulan Ramadhan.

Sesungguhnya bulan Rejab untuk memohon keampunan dari segala dosa dan bulan Syaaban pula untuk memperbaiki hati dari segala cacat dan bulan Ramadhan pula untuk memberi penerangan hati sedang malam Lailatul Qadar adalah mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.

Peristiwa yang paling bersejarah yang berlaku pada bulan Syaaban ialah peristiwa pertukaran kiblat. Allah swt telah mengarahkan Rasul-Nya memindahkan kiblat sembahyang daripada masjid al-Aqsa di Bait al-Maqdis ke Kaabah di Mekah. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada seorang sahabat al-Bara' bin Azib maksudnya: ''Selepas Rasulullah sampai ke Madinah al-Munawarah, baginda dan para sahabat bersembahyang berkiblatkan Baitulmakdis al-selama lebih kurang enam belas atau tujuh belas bulan. Selepas tempoh tersebut barulah diturunkan wahyu menyuruh baginda berpaling ke Mekah. Peristiwa pertukaran kiblat berlaku di dalam masjid Qiblatain. Suruhan pertukaran kiblat berlaku ketika Rasulullah sedang bersembahyang Asar.

Pertukaran kiblat menjadi isu besar di Madinah. Orang Yahudi mengambil kesempatan menabur fitnah memperlekehkan dakwah Rasulullah. Lalu diturunkan ayat 142 Surah al-Baqarah. Maksudnya: Akan berkata orang-orang yang kurang akalnya: ''Apakah yang memalingkan mereka (umat Islam) dari kiblat mereka (Baitulmaqdis) yang dahulunya mereka telah berkiblat kepadanya. Katakanlah: ''Kepunyaan Allah timur dan barat, dia memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya ke jalan yang lurus.

Peristiwa ini berlaku pada tahun kedua Hijrah pada bulan Syaaban. Kebenaran daripada Allah swt untuk kembali berkiblatkan Kaabah adalah contoh doa Rasulullah yang dikabulkan oleh Allah swt. Ini kerana Rasulullah sudah lama mengangkat tangannya berdoa dan memandang ke langit meminta pertukaran kiblat ke Kaabah. Permintaan Rasulullah tersebut telah diperkenankan oleh Allah swt pada bulan Syaaban.

Perkara itu telah dirakamkan oleh Allah s.w.t. di dalam kitab suci Al-Quran Al-Karim dengan firmannya:

Yang bermaksud: Kerapkali kami melihat engkau (wahai Muhammad) berulang-ulaang menadah ke langit, maka kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai, oleh itu palingkanlah muka kearah Al-Masjidil Haram (tempat letaknya kaabah) dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke kaabah) itu adalah perintah yang benar dari tuhan mereka, dan Allah s.w.t. tidak sekali-kali lali akan apa yang mereka lakukan.

Oleh sebab bulan Syaaban adalah diantara bulan-bulan yang mulia dan mempunyai keistimewaan yang tertentu, maka wajar sekali jangan kita biarkannya berlalu begitu sahaja tanpa mengerjakan amal-amal soleh yang telah dilakukan oleh nabi Muhammad s.a.w..

Diantara amalan-amalan yang sewajarnya dilakukan oleh kaum muslimin didalam sepanjang bulan Syaaban adalah seperti berikut:

Berpuasa Sabda Rasulullah s.a.w. Yang bermaksud: Dari Aishah r.a., katanya : " ..... Aku tidak melihat Rasulullah s.a.w. berpuasa sebulan genap, sesuatu bulan melainkan bulan Ramadhan, dan aku tidak melihatnya mengerjakan puasa pada bulan yang lain lebih banyak daripada yang dikerjakan dalam bulan Syaaban ".

Banyak melakukan amalan takwa dan taat.

Menahan dan menjauhkan diri daripada melakukan perbuatan maksiat dan dosa. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: " Barangsiapa mengagungkan bulan Syaaban dan bertakwa kepada Allah s.w.t. dan melakukan ketaatan kepadanya dan menahan diri berbuat maksiat, maka Allah akan mengampuni dosa-dosanya dan memberi keamanan kepadanya dari kemalangan-kemalangan mahupun penyakit-penyakit yang terjadi pada tahun itu seluruhnya ".

Menghidupkan malam Nisfu Syaaban dengan ibadat-ibadat seperti membaca Al-Quran, bertaubat, beristiqafar, berzikir dan sebagainya. Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: " Barangsiapa menghidupkan malam daripada dua hari raya dan malam pertengahan daripada bulan Sya'ban, hatinya tidak akan mati, manakala hati-hati orang lain mati ".

Memperbanyakkan sembahyang-sembahyang sunat seperti sembahyang sunat hajat, sunat tahajud, sunat taubat, sunat tasbih dan lain-lain lagi.

Bersedekah bagi menolong meringankan penderitaan fakir miskin atau anak-anak yatim.

Melakukan amal-amal kebajikan serta memohon keampunan dua ibu-bapa.

Memohon restu kehadrat Allah s.w.t. bagi keselamatan dan kebahagiaan dunia dan akhirat.

Memohon restu kehadrat Allah s.w.t. semoga terhindar dari segala bala bencana, mala petaka dan huru-hara bagi diri sendiri, ahli keluarga, kaum muslimin dan muslimat, bangsa dan negara.

Berusaha untuk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t. disetiap bidang amal kebajikan yang kita laksanakan.

Beramallah menurut keimanan masing-masing kalau tidak dapat dilaksanakan semua janganlah ditinggalkan semuanya, lebihan umur kita yang masih tinggal sedikit lagi, hampir sampai ke penghujungnya. Rebutlah amal-amal sebanyak-banyak yang boleh, bertaubatlah kepada Allah dosa-dosa yang banyak dengan segala kesungguhan untuk bekal kita di akhirat, kerana yang akan pergi tidak pulang lagi.

“ Sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) mendapat faedah di akhirat, kami akan memberinya mendapat tambahan pada faedah yang dikehendakinya dan sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) kebaikkan dunia itu (sekadar yang kami tentukan) dan ia tidak akan memperolehi sesuatu bahagian pun di akhirat kelak.” (Surah as-Syura: 30).

Berikut adalah antara amal ibadah di hari Nisfu Sya'aban:

1. Solat sunat nisfu sya'aban - terdapat dua cara mengerjakan solat sunat ini

Sembahyang 100 rakaat dengan memberi salaam selepas setiap 2 rakaat. Surah Al-Ikhlas dibaca sebanyak 11 kali setelah setiap rakaat setelah membaca surah al-Fatihah

Sembahyang 10 rakaat dengan memberi salam selepas setiap 2 rakaat. Surah Al-Ikhlas dibaca sebanyak 100 kali setelah setiap rakaat setelah membaca surah al-Fatihah.

2. Membaca Yasin 3x selepas solat Maghrib

i) Yasin pertama : mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah
ii) Yasin kedua : mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah
iii) Yasin ketiga : mohon ditetapkan iman dan Islam & mati di dalam iman

3. Berpuasa pada siangnya (mulai pagi esoknya-15 Syaaban)

semoga kita beroleh keberkatan dari Allah s.w.t. Amin... :)

Tuesday, August 4, 2009

Smile

Posted by Suraya Hani at 4:54 PM 0 comments
S: Sets u Free.
M: Makes u Special

I: Increases ur Face value

L: Lifts up ur Spirit

E: Erases all ur Tensions

so... dont forget 2 smile.. :)

Sunday, August 2, 2009

Happy Friendship Day!!!

Posted by Suraya Hani at 11:29 PM 0 comments
"Once upon a time, I was lonely; looking for somebody; who would be like me in every way; so that we two had something in common to do and say. Then I found you one day and said; “You will be my forever friend”; You made me so happy, you brightened up my life; we got along so well and had lots of fun in our own stride…
And now I just cant imagine what I would have done without you; for you are so wonderful, funny and sweet. You are my dream come true; So, dear friend, say you will always be there, to share in my good and bad times and to tell me ‘You care’"


hye guys... here i wud like 2 wish happy friendship day 2 all my beloved frenz. thnx for being my frenz. i will always remember & luv u'll. keep in touch ya! :)

Shared by: storyaboutagirl-chocolate
.: Please take out with FULL CREDIT. Thanks :.
~♥

♥ 환영합니다 ♥

 

our lady peace! Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting